Okos otthon is fókuszban

Arduino kalandok

Arduino kalandok

Computherm Q8RF - új kihívás - part 1

2019. április 17. - denx

Hosszú csend után ismét van mondanivalóm...

Szóval miután kellő alapossággal kidolgoztam és lassan majd' minden alkotóelemét beszereztem a saját kazánvezérlő rendszeremnek jött szembe egy sokadik fb bejegyzés, amiben valaki azt kérdezi, hogy a Computherm Q8RF típusú termosztát-családot lehet-e valahogy okosotthon rendszerbe kötni. Az első válasz nyilván az hogy felejtsd el, de így sokadjára szöget ütött a fejembe a gondolat: lehet meg kellene nézni kicsit közelebbről a problémát!

A feladat

Szóval adott egy ilyen rendszer:

computherm-q8-rf.jpg

Egy olyan adó (esetleg adó-vevő) egységet szeretnék fabrikáláni, ami képes úgy csinálni, mintha maga a termosztát üzenne a kazán mellett található vevő egységnek. Vagyis hogy a Home Assistant kapcsolgassa a lakásban a fűtésköröket. A 433-as kalandjaim talán segíteni fognak, de látszik, hogy van kihívás a dologban.

Felderítés

Kezdetnek felnyitottam a rendszer adó részét, a termosztát-egységet és belefotóztam:

20190409_185817.jpg20190409_185809.jpg

(Nem kellett annál jobban szétkapni, mint amikor az ember elemet akar benne cserélni.) Ezzel egy hangyányit lettem csak közelebb a célhoz: a rádiós frekvencia 868.35 MHz lehet. Mivel egy elég olcsó cuccról van szó, így feltételeztem, hogy egyirányú a kommunikáció, vagyis a termosztát rész ad, a kazán melletti rész pedig vesz.

Guglizás

Első körben az ember nyilván a netet túrja fel, hátha más is meghekkelte már ezt a kütyüt. Sajnos itt nem jártam szerencsével, elsőre úgy tűnt ez a szerkezet magyar tervezés és kínai kivitelezés eredménye. Nos utalnak arra nyomok, hogy ez nem teljesen lehet így, mert találtam az alibaba nevű kínai nagyker oldalon hasonló termosztátot, ST7RF néven. Igaz, hogy ez az 1 adó, 1 vevő setup-ban árulják, de a dobozolás szinte teljesen megegyezik. Az apró bökkenő csak az, hogy mivel ezeket a kínai cuccokat mindenki saját márkanév alatt árulja, így nincs sok esély rá, hogy kiderítsem ki foglalkozott már ennek a megfejtésével.

433 vs 868

Szóval pár kör után maradt a saját kezű reverse engineering. Először is essen pár szó a frekvenciákról. Elég sok falba ütköztem amiatt, hogy 868-ra és 868.35-re kerestem folyton. Ilyesmit kevesen használnak, így kevesen is próbálják visszafejteni. A vicc az egészben, hogy a frekvenciát leszámítva sok különbség nincs ezek között. Erre elég sok időm ment rá, de a lényeg, hogy megtanultam a leckét. 

Vannak olyan frekvenciatartományok, amiket bárki szabadon használhat, de ezek országonként eltérnek. általában a következők szoktak lenni: 315 MHz, 433 MHz, 868 MHz, 915 MHz. Ezek közül a középső kettő nálunk használható, szóval ez nem okozhat gondot.

Modulációk

Ha a frekvencia megvan, akkor egy újabb tyúklépéssel közelebb kerültünk a célhoz, de a következő feladat megfejteni, hogy milyen modulációt használ az eszköz? Mivel itt jó eséllyel digitális jelet kell átvinni az éteren, így a következők jöhetnek szóba: ASK, FSK, PSK. Ezeknek a részleteibe nem mennék bele, inkább elmesélem a saját utamat amineke a végén kiderül minden. 

RTL-SDR

Ahogy elkezdtem alámerülni a számítógépes rádiózás bugyraiba, elég hamar szembe jött az RTL-SDR kifejezés. Az SDR a Software Defined Radio kifejezés rövidítéséből jön, az RTL pedig egy gyakran használt USB-s rádió és tévé vevő chip nevéből ered: RTL2832U. Egész kis ökoszisztéma épült ki ezen cuccok köré, aminek egyik központi helye az rtl-sdr.com oldal.

A lényeg, hogy ez egy olyan olcsó, de nagyon hasznos kis chip, amit mindenféle gyártó belerak a saját USB tévé-vevőjébe és a tulajdonosok nem is tudják mekkora kincset tartanak a kezükben! Ugyanis valaki évekkel ezelőtt rájött, hogy a cucc driver-ét lecserélve rá lehet venni hogy szinte bármilyen frekvencián képes legyen rádió jeleket venni, amit majd a számítógép feldolgoz.

Ezen felfedezésen felbuzdulva gyorsan elő is kaptam az Aliexpress-t, megkerestem a legolcsóbb példányt és már böktem is a BUY NOW gombra. Itt eltelt pár nap, amikor belenéztem abba a szekrényembe, amibe sokszor szoktam, de ezúttal feltűnt, hogy vannak ott régi kütyük dobozai is. Megörültem, mert mindig jó érzés kütyük között turkálni, de az igazi meglepi akkor jött, amikor realizáltam, hogy nekem van egy ilyen tévé-vevőm még évekkel korábbról. Kb 5 éve volt, hogy a lányaim teljesen rákattantak a Rejtélyek Tesz-Vesz Városban című mesesorozatra én meg elkezdtem nekik felvenni az M2 földi sugárzású adójáról. A rajongás persze idővel lecsengett én meg a szekrény mélyére rejtettem a vevőt.

A bejegyzés trackback címe:

https://ardu.blog.hu/api/trackback/id/tr5114770608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása