Okos otthon is fókuszban

Arduino kalandok

Arduino kalandok

Asszisztens

2018. december 01. - denx

Lassan egy év telt el az utolsó bejegyzésem óta. Közben történtek dolgok, találkoztam sok érdekességgel, elkezdem hát papírra vetni az összegyűlt tapikat.

Ugye a termosztát projektemet, mint végső célt már korábban összefoglaltam. Ez nem változott igazából azóta sem, de rájöttem, hogy érdemesebb lenne kipróbált alkotóelemekből rakni össze egy ilyen dolgot. Viszont egy valamihez ragaszkodok: a nyílt forráskódhoz és az információ házon belül tartásához. Ennek két nyilvánvaló oka is van: a boltban kapható megoldások többnyire elég húzós áron futnak, illetve ami nem drága, ott meg az ember az adataival fizet. Nekem az nem tetszik, ha egy villany felkapcsolásához a kérésem egy kínai szerverig szaladjon...

Ma bemutatom az általam választott megoldás szoftveres oldalát - legalább is elkezdem.

Home Assistant

Mint a neve is sugallja, ez egy olyan platform, ami az otthon automatizálásban tud asszisztálni. Rengeteg mindennel tud kommunikálni, illetve inkább úgy mondanám, hogy sok mindennel lehet integrálni. Ami nekem mindenképp szimpi volt, hogy nyílt forrású és az én kezembe marad minden infó - legalábbis remélem. (Nyilván nem néztem át az összes forráskódot, de bízom az open source community-ben.)

A rendszer Python-ban íródott, pontosabban íródik a mai napig. A kommunikáció egy bizonyos MQTT nevű rendszerre épül. (Erről lesz külön poszt hamarosan, stay tuned!) Én kezdetben egy Raspberry Pi 3-ra telepítettem, mert az volt kéznél. Ugye fontos, hogy egy ilyen rendszernek folyamatosan üzemelnie kell, tehát nem árt ha olyan HW-en fut, ami nem zajos, nem fogyaszt sokat és nem éjjeliszekrény méretű. Számítási igénye nincs kifejezetten sok, de ahogy kezd komplexebb lenni a rendszer nyilván kér majd enni. Van a Home Assistant-nak (továbbiakban HA) olyan verziója is, amit az ember felmásol egy microSD kártyára, bedugja egy RasPi-ba és indulhat is a móka, de én nem ezt választottam. Inkább manuálisan telepítettem, mert az említett RasPi nálam más dolgokat is csinál, szeretem a saját kezemben tartani az irányítást.

Miután az ember felinstallálja a rendszert és elindul a 8123-as porton lesz a webes felület. Letisztult a dizájn, csak kezdetben nagyon üres - de mit is várjon az ember? mivel nagyon sok mindenre jó a cucc és sokrétűen konfigurálható, így alap dolgokkal indul. Első körben csinálni kell egy új júzert, semmi extra. Ami kicsit kevésbé volt egyértelmű - nekem - hogy hol is vannak a konfigurációs fájlok. Elmondom:

cd /home/homeassistant/.homeassistant

Itt kell kezdeni a configuration.yaml fájl reszelgetését. Nem titok, aki maga akarja csinálni egy kézműves otthonautomatizálást, az közeli barátságba fog kerülni ezzel és a többi yaml kiterjesztésű haverjával.

A bejegyzés trackback címe:

https://ardu.blog.hu/api/trackback/id/tr7214407514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása