Okos otthon is fókuszban

Arduino kalandok

Arduino kalandok

IDE - fejlesztőkörnyezet

2017. december 17. - denx

Aki hozzám hasonlóan fejlett nyelvekkel dolgozott korábban, annak az egyik első kérdése: milyen fejlesztőeszközzel lehet ezt a dolgot művelni? Nos, több lehetőség is van, végigveszek párat, amivel személyesen is találkoztam/próbálkoztam.

1. Arduino Web Editor

Ez az egyik legkézenfekvőbb eszköz, több előnye mellett azért vannak hátulütői is. Az arduino.cc oldalon belül válaszd ki a SOFTWARE pontot és már tolja is a képedbe hogy "Try It Now". Természetesen igényel egy gyors regisztrációt.

Előnyei:
- Nem kell telepíteni semmit.*
- Bárhonnan nyitod meg, ugyanott folytathatod, ahol abbahagytad legutóbb. Úgy értem több PC-n is dolgozhatsz ugyanazon a forráskódon.

Hátrányai:
- Nincs kódkiegészítés, kódkiemelés
- Nem jelzi azonnal, ha szintaktikailag hibás a kód, nyomkodni kell a Verify gombot, ami elindít egy fordítást a szerveren.
- Library fejlesztés nem megy benne - vagy legalábbis én még nem jöttem rá hogy lehet elérni, hogy editálhassam a lib-emet, majd rögtön próbálgathassam is.
- Mégiscsak kell hozzá telepíteni valamit!* 

Szóval alapvetően ha az ember csak a kódot akarja szerkeszteni, akkor nem kell telepíteni semmit, de amint fel is akarja tölteni a produktumot egy eszközre, akkor telepíteni kell egy plugin-szerűséget. Ez van Windows-ra és Linux-ra is (valszeg MAC-re is, de ezt nem próbáltam). Tulajdonképpen egy háttérben futó, tray icon-os programról van szó, ami ha csatlakozik egy virtuális soros port, azt ő felismeri és hozzáférést ad ehhez a böngészőből. (Linux alatt lehet gond a /dev/ttyUSB* eszközök hozzáférési jogosultságaival, de aki Linux-ot használ, azon talán nem fog majd ki egy chmod parancs.) Ha ez megvan, akkor az oldal tetején ki lehet választani, hogy melyik soros porton milyen típusú Ardu van csatlakoztatva. Igen, a típust nem tudja automatikusan felismerni a tool, de ezen azért túl lehet lendülni. Figyelem! Az Uno és a Nano szinte teljesen megegyezik a mi szempontunkból, de ha nem jót választ ki az ember, akkor a feltöltés nem fog sikerülni!

2. Arduino IDE

Ez a második legkézenfekvőbb megoldás. Ezt is az arduino.cc oldalról lehet letölteni, természetesen ingyen. Nagyon hasonlít a web-es verzióhoz (talán mert a desktop változat alapján készíthették a web-est?) pár dologban azért van eltérés.

Előnyei:
- Ez egy eredeti, karbantartott és folyamatosan fejlődő eszköz. A hivatalos IDE.
- Nagyon egyszerű telepíteni

Hátrányai:
- Szemben a web-es változattal, itt csak az adott gépen lévő forráskódot lehet szerkeszteni. (Én még nem találtam hozzá SVN/Git/etc kapcsolódást segítő funkciót vagy kiegészítőt.)
- Itt sincs kódkiegészítés, se kódkiemelés
- Szintén a "Verify" gombra kell kattintani, ha le akarja az ember fordítani a forrást, enélkül nem látszik ha szintaktikai hiba van benne.
- Library fejlesztésre szintén nem találtam még jó megoldást benne.

3. Eclipse Arduino IDE

Ezt egy független ember/szervezet fejleszti. Innen lehet letölteni ingyen: http://eclipse.baeyens.it/
Aki szereti az Eclipse-et mint fejlesztőeszközt, az valószínűleg élvezni fogja ebben a munkát.

Előnyei:
- Ez igazából egy Eclipse plugin (vagy plugin gyűjtemény, nem tudom pontosan).
- Van kódkiegészítés, kódkiemelés.
- Lehet vele lib-et is szerkeszteni
- A program el tudja intézni a feltöltést is egy gombnyomással.
- Könnyedén lehet akármilyen Eclipse plugin-t rakni még rá, szóval a verziókezelővel való integrálás is könnyedén megoldható.
- Itt is van soros port-hoz konzol.

Hátrányai:
- Ez egy Eclipse. Van aki nem kedveli, más fejlesztőeszközhöz van szokva, nem állnak kézre a billentyűkombinációk, stb.
- Nyilván nem fogja azt tudni, amit a web-es editor, nevezetesen, hogy mindig ott folytathatod ahol abbahagytad, akárhonnan használod is a cuccot. Ezért persze tud kárpótolni a verziókezelők intergálhatósága.
- Elég bonyolult a saját lib-ek kezelése, build path és egyéb nyalánkságok nagyon meg tudják keseríteni az ember dolgát.

4. Atom + Platform IO

Egy barátom ajánlotta az Atom nevű szerkesztőt, aminek van egy remek funkciója: a képernyő jobb oldalán van egy "minimap", ami megkönnyíti a hosszú forráskódban való navigálást. Ez nagyon jól hangzott, mivel az egész Arduino platform arra van felkészítve, hogy szoftverfejlesztésben kevésbé járatos szakemberek is tudjanak boldogulni, de ennek velejárója, hogy rosszul szervezett kódok burjánzása elég gyakori!

 

Előnyei:
- Minimap
- Sok plugin, Én ezek közül az egyik legnépszerűbbet próbáltam életre kelteni: PlatformIO.
- Kódkiegészítés és kódkiemelés: nem is lehet kérdés!
- Biztos van még sok, de...

Hátrányai:
- Nekem nem sikerült használható állapotba hozni! Tornáztam rajta pár órát, de egy Hello World-öt sem sikerült fordítani és feltölteni az eszközre.
- Igazából nem is nagyon igazodtam el benne, nem találtam semmit, de ez simán lehet az Én korlátoltságom.

És a konklúzsön...

Még nem találtam meg az ideálist. Ha csak egyszerű kódokat akarok szerkeszteni, akkor a Web IDE-t használom, ha bonyolultabb projektről van szó, akkor... talán IDE, de az sem tökéletes. Ha megtalálom a tökéleteset, majd megírom!

Addig is várom az ötleteket, ha valakinek van jobb ötlete!

A bejegyzés trackback címe:

https://ardu.blog.hu/api/trackback/id/tr913485401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása