Okos otthon is fókuszban

Arduino kalandok

Arduino kalandok

Autó okosítás - Loggoljunk egy töltést - part 5

2019. december 19. - denx

Az előző epizódban odáig jutottam, hogy sikerült kihámozni a CAN buszon érkező adatokból hogy épp hogy áll a töltés illetve az akksi és a kilométerszámláló. Ezekből már össze tudok rakni egy olyan egyszerű kis programot, ami rögzíti a töltés adatait és az időpontokat.

Mit is rögzítsünk?

Amink van az előző körből:

  • SOC: vagyis hogy hány százalékon áll az akksi
  • ODO: mennyin áll a kilométerszámláló
  • Range: mennyit saccol az autó hátralévő hatótávnak
  • AC Amper: lassú töltés közben hány amper érkezik
  • AC Volt: lassú töltés közben hány volt érkezik
  • Ebből kalkulálva hogy hány kW teljesítmény érkezik éppen

Ezek közül az első 3 akkor jön folyamatosan a CAN buszon, amikor vagy rá van adva a gyújtás a kocsira, vagy épp töltés van folyamatban. Az utolsó 3 pedig akkor, amikor a töltő csatlakoztatva van. Itt az kicsit trükkös, hogy ha nincs csatlakoztatva, akkor nem is érkezik semmilyen adat az AC oldalról, szóval érdemes nullázni, ha bizonyos ideje nem jött ilyen csomag, különben a következő töltésig képes ottmaradni egy lehetetlenül kicsi szám (nálam például 3 voltot loggoltam egyszer közlekedés közben).

Milyen gyakran rögzítsünk?

Gondolkodtam ezen elég sokat és arra jutottam, hogy kezdetben az jó kiindulási alap lesz, ha az akkumulátor töltöttségének változásakor rögzítjük az állapotot. Ugyanis az említett adatok menet közben, avagy töltés közben örületes mennyiségben érkeznek, ezeket nem érdemes minden alkalommal rögzíteni, de ha minden százalék-változásnál logolunk egyet, akkor az már egy egész jól feldolgozható adathalmazt eredményez.

Eredmények

Mivel ebbe a kódba még nem gyógyíottam bele az RTC-vel kombinált loggolást, így csak millis() eredmények szerepelnek minden sor elején. Íme egy példasor:

1153649 s:37, r:28, o:2083, a:13.70, v:231, w:2.85 

Sorrendben: timestamp, SOC, Range, ODO, ACamp, ACvolt, ACwatt
Sikerült is egy teljes töltést rögzítenem, amiből az alábbi grafikon állt elő:

Megjegyzés: csak a százalék, a range és a kW került rá a grafikonra, illetve az időt megfordítottam, így azt mutatja mennyi idő kell még a 100%-hoz.

Jó látszik az akkumlátorok ismert karakterisztikája: ahogy közelítünk a teljes feltöltődéshez jelentősen esik a felvett teljesítmény. A range és a % pedig szinte teljesen párhuzamosan emelkedik, a feszültség végig 229 és 231 V között ingadozott, az áramerősség pedig 13.6 és 14 A között mozgott, kivéve az utolsó 3 százalékpontot, ahol elkezdett meredeken esni.

Konklúzsön

Ha arra vagyok kíváncsi, hogy (egy töltés alapján) mennyi időre van szükség a teljes feltöltéshez, akkor a következő táblázat jó kiindulás alap lehet (feltéve, hogy a bejövő teljesítmény megvan 3 kW, azaz 1 fázison 14 A):

Százalék Csík Hátralévő idő
31 3 3:28:18
32 4 3:25:25
33 4 3:22:32
34 4 3:19:39
35 4 3:16:45
36 4 3:13:51
37 4 3:10:57
38 5 3:08:02
39 5 3:05:08
40 5 3:02:13
41 5 2:59:18
42 5 2:56:23
43 5 2:53:28
44 6 2:50:32
45 6 2:47:36
46 6 2:44:41
47 6 2:41:44
48 6 2:38:48
49 7 2:35:51
50 7 2:32:55
51 7 2:29:57
52 7 2:27:00
53 7 2:24:03
54 8 2:21:05
55 8 2:18:07
56 8 2:15:09
57 8 2:12:10
58 8 2:09:12
59 9 2:06:12
60 9 2:03:13
61 9 2:00:12
62 9 1:57:12
63 9 1:54:11
64 10 1:51:11
65 10 1:48:09
66 10 1:45:09
67 10 1:42:07
68 10 1:39:07
69 11 1:36:05
70 11 1:33:04
71 11 1:30:03
72 11 1:27:02
73 11 1:24:00
74 12 1:14:08
75 12 1:11:06
76 12 1:08:03
77 12 1:05:01
78 12 1:01:59
79 13 0:58:57
80 13 0:55:54
81 13 0:52:51
82 13 0:49:47
83 13 0:46:44
84 14 0:43:40
85 14 0:40:37
86 14 0:37:33
87 14 0:34:29
88 14 0:33:50
89 15 0:33:10
90 15 0:32:41
91 15 0:31:27
92 15 0:28:23
93 15 0:25:19
94 15 0:22:14
95 15 0:19:11
96 16 0:16:06
97 16 0:12:52
98 16 0:09:06
99 16 0:04:50
100 16 0:00:00


A középső oszlop azt akarja mutatni, hogy töltés közben hány csík látható a töltöttségjelzőn a műszerfalon. Találtam ugyanis egy olyan táblázatot, ami az akku százalékos értékéhez megmutatja mennyi csíkot jelent a műszerfalon. A móka kedvéért van némi eltérés aközött, hogy merítés közben és töltés közben milyen értékek tartoznak a csíkokhoz, itt most a töltés közbeni értéket írtam a táblázatba. 

Kicsit tovább egyszerűsítve a pesszimista saccolás így néz ki, ha az ember a rendkívül informatív műszerfali kijelzőre pillant töltés közben:

Csík Hátralévő idő
4 3:25:25
5 3:08:02
6 2:50:32
7 2:35:51
8 2:21:05
9 2:06:12
10 1:51:11
11 1:36:05
12 1:14:08
13 0:58:57
14 0:43:40
15 0:33:10
16 0:16:06

 

Ha ennél is tovább akarok egyszerűsíteni, akkor az jön ki, hogy 1 csík kb. 16 perc, de ez már ténleg nagyon nagy egyszerűsítése a helyzetnek! Természetesen a töltés sebességét sok minden befolyásolhatja, az akkumulátor állapotától kezdve a külső hőmérsékleten keresztül az áramforrás teljesítményéig, így ez csak egy jó saccolás téli körülményekre, olyan töltőhöz, ami legalább 3 kW-ot képes az autónak szolgáltatni.

A bejegyzés trackback címe:

https://ardu.blog.hu/api/trackback/id/tr1715346604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása